info@sapalomera.cat | (+34) 972 350 909 

iEducació Institut Sa Palomera | Moodle ESO i BAT Weeras | Moodle Cicles QBid - Programa Empresa + Escola | Saga - Departament d'Ensenyament

Categoria: 2n ESO

26/05/2026

El passat dilluns 11 de maig, l’alumnat de 2n d’ESO va visitar la depuradora de Blanes i la potabilitzadora de Lloret i Tossa de Mar. L’objectiu d’aquesta sortida d’entorn ha estat conèixer de prop el funcionament d’aquestes instal·lacions clau i prendre consciència de la importància de fer un ús responsable de l’aigua.

Visita tècnica: De la potabilització a la depuració de l’aigua

Durant la jornada, els estudiants van tenir l’oportunitat de veure en directe les funcions i el funcionament de dues infraestructures hidràuliques fonamentals per al territori, totes dues situades a tocar del riu Tordera:

  • La depuradora de Blanes: on van aprendre com es tracten les aigües residuals abans de ser tornades al medi.

  • L’estació potabilitzadora de Lloret de Mar i Tossa de Mar: on van descobrir el procés que fa que l’aigua sigui apta per al consum humà.

Descoberta de la conca de la Tordera i els seus usos

Més enllà de les instal·lacions de tractament, l’alumnat va participar en una activitat de descoberta de la conca de la Tordera. Aquesta acció de camp els va permetre analitzar l’entorn natural i econòmic de la zona a través de:

  • La identificació de diferents tipus de cultius locals.

  • L’anàlisi dels sistemes de regadiu utilitzats en l’agricultura de la zona.

  • L’estudi de l’impacte de l’activitat humana en l’ecosistema fluvial.

Conscienciació a través del projecte “STEAMem l’aigua”

Aquesta sortida pedagògica s’emmarca dins del projecte STEAMem l’aigua, una iniciativa que fusiona la ciència, la tecnologia i la consciència ambiental.

El gran aprenentatge de la jornada: La sortida ha permès als joves comprendre millor la gestió de l’aigua al nostre territori i, sobretot, reflexionar sobre la necessitat d’evitar tant el malbaratament com la contaminació derivada de les activitats humanes.

20/04/2026

Aquest és un dels treballs que es presenta al XXXI Concurs El gust per la lectura convocat pel Departament d’Educació i Formació Professional, que es basa en una sèrie de propostes d’obres a les quals s’associen materials didàctics.

  • Títol del treball: Paraules a la deriva
  • Nivell educatiu: 2ESO
  • Grup classe: 2A
  • Modalitat: D1 – gènere: poesia
  • Categoria: D
  • Títol del llibre llegit i autor/a: Compta amb mi. Trenta-dues mostres d’amistat. Tria de Jaume Subirana.
20/04/2026

Aquest és un dels treballs que es presenta al XXXI Concurs El gust per la lectura convocat pel Departament d’Educació i Formació Professional, que es basa en una sèrie de propostes d’obres a les quals s’associen materials didàctics.

  • títol del treball: Dues barques en un sol llac
  • Nivell educatiu: 2ESO
  • Grup classe: 2A
  • Modalitat: D1 – gènere: poesia
  • Categoria: D
  • Títol del llibre llegit i autor/a: Compta amb mi. Trenta-dues mostres d’amistat. Tria de Jaume Subirana.
20/02/2026

Amb molta il·lusió compartim els vídeos dels alumnes de 1r i 2n d’ESO que han participat en el XIX Concurs d’Oratòria en Llengua Anglesa de la Comarca de la Selva (curs 2025-2026), una iniciativa que fomenta l’expressió oral en anglès, la confiança i les competències comunicatives de l’alumnat.

El concurs, convocat per la Fundació Privada Catalana per a l’Ensenyament de l’Idioma Anglès i l’Educació en Anglès i el Fons Joan Riera Gubau, compta amb la col·laboració dels CRP de la comarca de la Selva (Selva I i II). Aquesta XIX edició ha tornat a ser un espai de trobada i aprenentatge on l’alumnat ha pogut demostrar el seu esforç, creativitat i domini de la llengua anglesa davant del públic.

Des del centre volem felicitar tots els participants per la seva dedicació i valentia, així com agrair al professorat i a les famílies el suport constant. Us convidem a visionar els vídeos i a celebrar, amb nosaltres, l’aposta per una educació plurilingüe i comunicativa.

Luigi Perez: https://youtu.be/1n0_pE-06Yw

Veracruz Cañas: https://youtu.be/qQgayAoTbVM

Elizabet Lozada: https://youtu.be/FrLeRb8tmdI

Alejandra Gutierrez: https://youtu.be/oD6piTZy8Mc

Ariadna Dolz: https://youtu.be/7v35FtFyWqU

Elena Martinez: https://youtu.be/ASLI4MLZH7g

Elna Fernandez: https://youtu.be/JhA6uFwQrmg

Karen Juliana Aguilar: https://youtu.be/kwPiCggDy-4

Elsa Rivas: https://youtu.be/5xIz_6nWvfk

Esther Ferrer: https://youtu.be/WY64dbvrDeg

Lucía Prados: https://youtu.be/gKdYjdyTrGE

Nahia Recio: https://youtu.be/vv6w2Kwc-dM

Romayssae Safyoun: https://youtu.be/xUQY7GMebpU

Siena Hernandez: https://youtu.be/hKGz4uIStEw

Valentino Todaro: https://youtu.be/oZYBXX26bs4

Mia Machado: https://youtu.be/vUlW2AhXzEY

Adriana Gomez: https://youtu.be/IgWtGKlefMY

18/02/2026

A principis de mes, un grup d’alumnes de 2n i 3r d’ESO va participar en un enriquidor intercanvi cultural a França, una experiència que ha combinat convivència, aprenentatge lingüístic i descoberta cultural.

L’alumnat va ser acollit per famílies de Saint-Chamond, fet que els va permetre viure el dia a dia del país i practicar la llengua en un context real. Durant l’estada, també van assistir a classes al collège Ennemond Richard, compartint espais i activitats amb l’alumnat francès.

El programa va incloure diverses sortides culturals i institucionals. El grup va ser rebut per l’alcalde de la ciutat i va visitar una antiga mina a Saint-Étienne, una activitat que els va ajudar a entendre la importància històrica i industrial de la regió. A més, van descobrir les meravelles gal·loromanes de Lyon, una ciutat clau del patrimoni històric europeu.

Aquest intercanvi ha estat una experiència molt positiva, que ha reforçat la competència lingüística en francès, l’autonomia personal i l’obertura cultural de l’alumnat, tot creant vincles que van més enllà de l’aula.

On hâte de vous retrouver!

25/11/2025

La setmana passada es van lliurar els premis del concurs “Les gotes d’aigua més creatives”, una activitat del Projecte STEAM de 2n d’ESO que combina ciència, art i sensibilització ambiental.

L’Institut Sa Palomera va celebrar la setmana passada l’entrega de premis del concurs “Les gotes d’aigua més creatives”, una iniciativa emmarcada dins del Projecte STEAM que impulsa la creativitat de l’alumnat al voltant del tema de l’aigua, un recurs essencial per a la vida i el medi ambient.

En aquesta edició, cada classe de 2n d’ESO ha seleccionat dues o tres gotes finalistes, i entre totes elles s’han triat les dues gotes guanyadores. Les alumnes premiades han estat l’Alexia S. i la Sokhnadiara N., de 2n d’ESO C, que han rebut com a reconeixement un diploma i un val per a un esmorzar a la cantina del centre.

La resta de finalistes també han estat recompensats amb una xocolatina per la seva feina i dedicació. El jurat ha destacat la qualitat artística i la creativitat de totes les propostes, fet que ha convertit la decisió final en una tasca molt difícil.

L’alumnat de 2n d’ESO oferirà a la resta del centre una exposició amb totes les gotes d’aigua creades al llarg del projecte, tota una oportunitat per gaudir del talent i la imaginació dels nostres estudiants. La podreu veure al passadís de 2n ESO.

01/10/2025

El passat dimarts 30 de setembre, el nostre centre va rebre la visita d’en Thor, representant de l’editorial Burlington. L’alumnat de 1r i 2n d’ESO va participar en una xerrada interactiva sobre la cultura nord-americana i anglesa que va resultar enriquidora per a l’adquisició de la competència lingüística de la llengua estrangera. Durant la sessió es van explicar també les principals diferències de lèxic entre l’anglès del Regne Unit i el dels Estats Units, fet que va despertar molt d’interès entre l’alumnat. L’activitat va permetre aprofundir en aspectes culturals i lingüístics alhora que es practicava l’expressió oral en llengua anglesa en un context dinàmic i participatiu.

10/06/2025

L’alumnat de 2n d’ESO ha fet una sortida a la fàbrica de Cacaolat, una de les empreses alimentàries més emblemàtiques de Catalunya. Ens ha encantat el tastet!!!

 

https://drive.google.com/file/d/1K6RqIFnQjzA7lYJJx8WFl22hwkEtLEgg/view?usp=sharing

15/05/2025
El passat dia 8 de maig els nostres alumnes de 1r i 2n d’ESO es van presentar a les semifinals de la copa Cangur i van aconseguir passar a la final d’entre els 44 instituts de tota Catalunya.
Van ser unes semifinals molt emocionants i vam aconseguir la quarta plaça (empatats amb els
tercers) de la nostra ronda. Tot i que no van poder guanyar, van fer una gran ronda final i van
poder resoldre molts dels problemes plantejats. Els alumnes van gaudir molt d’aquesta
experiència i, des de l’institut, estem molt orgullosos de la seva actuació. Ja estan esperant la
següent edició on intentaran igualar o superar la d’aquesta.
25/04/2025
We’re at Ingatestone! El día 23 d’abril vam arribar a UK i ens vam dirigir cap a Ingatestone (Essex), on ens esperaven els alumnes de la Anglo European School amb la qual fem l’intercanvi. Hem viatjat 26 alumnes de 2n i 3r d’ESO i tres professors acompanyants. Us deixem algunes fotos i una crònica escrita per un membre del nostre alumnat. We’ll keep you posted!
“We arrived on the 23rd. We took a flight and then we took a coach. We got to the school before the classes were over, and, afterwards, each student went home with their partner. We spent time with the family to know each other, and got ready for the next day.
On Thursday, we went to the school with our partners. Depending on where the partner lives, we had to take different means of transport, like trains, buses, etc. For example, I had to take a 20-minute bus, followed by a journey on a train until we arrived at Ingatestone.  Some of the teacher’s staff welcomed us with drinks and biscuits, while they introduced themselves. We took a picture and left for the train station. Once in London, we explored the Natural History Museum, had lunch in Covent Garden and left for the musical, Back To The Future.
The Natural History Museum was huge, so it was impossible to stop and take a close look at everything, but we were able to see marvelous things, like the dinosaurs zone. There were many interesting shops at Covent Garden, and many funny shows. The musical was amazing. It had many special effects and it almost looked like it was a movie, and it was very entertaining. Then, we took the tube and the train to go back to Ingatestone.”
21/03/2025

El 14 de març és una data especial per a les matemàtiques! Conegut com a 3/14 en el format anglosaxó, aquest dia es commemora arreu del món com el Dia de Pi i, a més, ha estat escollit per celebrar el Dia Internacional de les Matemàtiques, una ocasió ideal per explorar i gaudir d’aquesta ciència fascinant.

Vam viure un dia ple de números, reptes i diversió amb la celebració del Dia de Pi! Tot i que la pluja ens va obligar a traslladar l’activitat a les aules de 2ESO en lloc del pati, res no va poder aturar l’entusiasme i la passió per les matemàtiques.

L’alumnat de 1r de Batxillerat de matemàtiques aplicades i els del científic-tecnològic va preparar amb molta dedicació un conjunt de nou activitats enginyoses perquè els estudiants de 2ESO descobrissin els secrets del nombre Pi de manera lúdica. Van comptar mongetes, memoritzat decimals, resolt enigmes, fet sopes de lletres i fins i tot descobert la seva data de naixement dins de Pi!

El professorat dels altres cursos d’ESO i Batxillerat van dedicar una estona de la seva classe a explicar i a realitzar activitats relacionades amb pi. Per exemple a ESO els alumnes es van divertir veient el vídeo  ¿Está toda tu vida oculta en el número PI? i buscant la seva data de naixement dins dels decimals de Pi, una activitat sorprenent que demostra com aquest número infinit amaga més del que imaginem!

Ens va quedar pendent formar el gran símbol de Pi al pati, però això només significa una cosa: l’any vinent tornarem amb més força!

Un enorme agraïment a tot el professorat que ha col·laborat cedint temps de classe, ajudant en l’organització i, fins i tot, aguantant una mica de soroll. I, per descomptat, un aplaudiment especial per l’alumnat de l’optativa de Matemàtiques Aplicades de 1r de Batxillerat, que han estat els autèntics artífexs d’aquesta jornada inoblidable. Gràcies per fer-ho possible!

12/03/2025

Avui hem acollit als centres visitants del Programa STEAMcat que han mostrat interès i curiositat per conèixer els nostres projectes de centre 🏫 Aquesta iniciativa forma part del Programa de Visites #STEAMcat

La visita s’ha enfocat en explicar com treballem la A (el desenvolupament del pensament crític i creatiu) 🧠 i com treballem la M 🧮(les matemàtiques); i com es vertebra tota l’estructura de centre i horària que permet la implementació dels projectes STEAM de 1r  a 3r curs de la ESO 👩🏻‍🏫

Tota una experiència! Gràcies per venir!

#STEAMdevisites  #STEAMcat

07/03/2025
L’alumnat de 1r i 2n d’ESO va participar a la darrera convocatòria del concurs Esprint 24-25.
L’equip el van formar 32 alumnes del primer cicle d’ESO que van treballar de forma col·laborativa per resoldre uns problemes matemàtics amb un alt nivell de dificultat. Dels 236 equips participants, els nostres alumnes van quedar entre els 16 millors de tota Catalunya, Balears i País Valencià. Felicitats a tots i totes les participants!
07/03/2025
El dimarts 4 de març vam realitzar una sortida de senderisme amb l’alumnat de 2n d’ESO,fent el camí de ronda de Platja d’Aro a Sant Antoni de Calonge,uns dels trams més destacats d’aquest recorregut per la Costa Brava.
En arribar a la platja Valentina de Sant Antoni de Caoonge vam fer pràctica esportiva, gaudint plegats d’un gran dia al costat del mar.
T’adjuntaré també un video resum de la sortida.
27/02/2025

Dimarts 25 va venir al nostre centre en Danny de l’editorial Burlington, que ens va fer una xerrada interactiva sobre Londres i cultura britànica a 2n d’ESO i sobre cultura nord-americana a 1r d’ESO. Va ser una experiència enriquidora mentre a la vegada practicàvem la nostra parla anglesa.

27/11/2024

L’alumnat de 2n ESO, en una de les activitats del Projecte STEAM, ha decorat el seu passadís amb aquestes gotes d’aigua. Cada gota havia d’incloure cinc paraules que estiguessin relacionades amb el concepte d’aigua. Aquesta activitat inicial forma part de la resta d’activitats del projecte sobre l’aigua que estan treballant.

22/03/2024
Chasse aux oeufs / Eiersuche!
L’alumnat de francès i alemany de 1a llengua estrangera de 1r i 2n d’ESO ha participat avui a una activitat especial de Pasqua. Gràcies Lapins i Osterhasen per haver amagat tan bé els ous de xocolata!
14/03/2024

De l’11 al 15 de març, els alumnes de 2on, 3er, 4rt d’ESO i 1er i 2on de Batxibac hem rebut la visita dels 18 alumnes francesos i les seves professores, la Marjorie i la Gaëlle. Ha estat una setmana molt intensa amb una agenda d’activitats molt variada.

05/03/2024

El passat dijous 29 de febrer va venir al nostre institut l´escriptor Arturo Padilla a fer dues trobades amb els alumnes de segon d´ESO. Va ser una estona “màgica”, on els alumnes van estar en contacte amb un escriptor que se´ls va saber guanyar pel seu carisma.

05/03/2024

El dilluns 26 de febrer vam realitzar una sortida de senderisme amb l’alumnat de 2n d’ESO, fent el camí de ronda de Platja d’Aro a Sant Antoni de Calonge , un dels trams més destacables d’aquest recorregut per la Costa Brava. En arribar a la platja de Torre Valentina de Sant Antoni de Calonge vam fer pràctica esportiva, tot gaudint plegats d’un gran dia al costat del mar.